101 idei pentru succes în afaceri (și în viață) #10 – Coada lungă
Coada lungă este un principiu apărut în contextul generalizării comerțului și distribuției online. Popularizat la începutul anilor 2000 de către Chris Anderson (redactor la The Economist, Wired etc.), conceptul cozii lungi surprinde o nouă realitate: cum să vinzi câte puțin din cât mai multe.
Dacă în comerțul tradițional există un număr limitat de produse care pot fi vândute într-un magazin fizic, comerțul online face posibilă stocarea unei uriașe diversități de produse în rețeaua de depozite, hub-uri, servere etc. Amazon e campionul cozii lungi. Ne vine foarte ușor să credem că nu există produs care să nu fie vândut de acest retailer.
Multitudinea de produse diferite, vândute în cantități mici, formează „coada lungă” a unui grafic de tip „diplodocus”, care arată distribuția volumelor diferitelor mărfuri dintr-un magazin dat.

S-a descoperit astfel că în coada lungă se pot face mai mulți bani decât în capul „animalului”, unde se află cele mai vândute produse, hiturile. Important e să dezvolți capacitatea de a vinde cât mai multe lucruri, chiar dacă în cantități foarte mici, într-o arie geografică suficient de mare (global, dacă se poate).
Un alt factor care a contribuit la modelarea cozii lungi e fragmentarea consumatorilor în mult mai multe nișe, subculturi, triburi, spune-le cum vrei. S-a dus vremea consumului de masă, uniform, al unei selecții restrânse de produse și servicii. În era custom-made, personality-shaped, există nenumărate gusturi, pasiuni, interese și povești. În consecință, există o piață, oricât de mică, pentru fiecare produs. Deci, în condițiile tehnologice și logistice potrivite, fiecare produs își va găsi cumpărătorul lui, iar o astfel de activitate comercială poate deveni viabilă.

Chris Anderson a prezentat un alt avantaj al cozii lungi: micii producători sau creatori vor avea în sfârșit o piață de desfacere potențial maximală, care să le facă afacerea sustenabilă. Dacă faci un produs pentru o anumită nișă formată din câteva mii de consumatori împrăștiați prin toată lumea, un magazin care va include produsul tău în coada lungă îl va putea vinde cu succes. Câștigă toată lumea: și creatorii, și intermediarii (retailerii online), și consumatorii de nișă.

Principiul cozii lungi are aplicabilitate în foarte multe domenii și activități. Reține acest lucru: de multe ori e mai avantajos să distribui câte puțin din cât mai mai multe, decât foarte mult din cât mai puțin.
Citește și alte idei pentru succes în afaceri (și în viață).