|

Declinul SEO. Ce alternative sustenabile avem ?

Toate afacerile care se bazează în mare măsură pe traficul de pe motoarele de căutare (Google etc.) ar trebui să realizeze că epoca de aur apune.

Până ieri, giganți ca Google aveau nevoie de conținut generat de terțe părți, user-generated content, pentru a satisface căutările utilizatorilor.

Dar dacă AI și propriile instrumente ale lui Google vor putea oferi răspunsuri la fel de pertinente sau chiar mai folositoare decât site-ul tău?

Să nu mai vorbim despre faptul că modelul SEO s-a erodat în timp. O bună parte dintre rezultatele afișate de google sunt optimizate pentru motorul de căutare în mod oportunist sau chiar abuziv. Google știe de riscul înmulțirii conținutului spam, burdușit cu keywords și expresii semantice (fraze frecvente), și caută soluții de excludere a acelor rezultate false, iar pe termen lung va putea să se debaraseze la nevoie de întregul conținut generat de terțe părți.

Google vrea să te țină pe pagina de rezultate cât mai mult timp

De ce să pleci cât mai repede pe un alt site care a apărut în lista de rezultate ale căutării (aka SERP – Search Engine Results Page)? Nu e mai bine pentru Google să petreci cât mai mult timp pe teritoriul lor, populat cu o grămadă de reclame care fac posibile funcționarea și creșterea ecosistemului Google?

Deja Google oferă informații în mod direct la cele mai punctuale întrebări (de ex.: starea vremii, cursul valutar, transformări în unități de măsură), iar pentru altele furnizează snippets (extrase de pe alte site-uri). Rețeaua de servicii Google e capabilă să listeze produse și prețuri, cataloage de orice fel, locuri și evenimente, o grămadă de informații solicitate în mod frecvent de miliarde de oameni.

AI nu îi ajută pe „tacticienii” SEO, ci îi elimină complet din peisaj

Odată cu apariția instrumentelor de scris cu AI, „experții” SEO au jubilat, crezând că vor putea produce și mai mult conținut rapid și ieftin, conținut cu care vor îndopa crawlerii Google. Speranța lor e că traficul către site-ul „optimizat” va crește exponențial.

Dar efectul e mai degrabă contrar. Google va folosi din ce în ce mai des propriile răspunsuri generate prin propriile instrumente AI (Gemini etc.), dând la o parte celelalte site-uri. Tendința actuală e ca motoarele de căutare să se debaraseze de site-urile care le-ar putea „fura” vizitatorii, ajungând să controleze aproape exclusiv activitățile de căutare și informare ale oamenilor.

În plus, dacă va decide să păstreze și rezultate ale părților terțe, Google va fi din ce în ce mai dur față de site-urile care par scrise în mare parte cu AI, care par clonate, care par organizate doar pentru a atrage trafic și a-l converti prin reclame. Practic, cu cât va „mirosi” site-ul tău a AI-generated content, cu atât Google va fi mai puțin dispus să te promoveze în SERP.

Un alt fenomen, cel al termenilor și condițiilor din ce în ce mai restrictivi, va crea premisele excluderii oricăror conținuturi care vor fi diferite de consensul general. Produci articole sau videoclipuri despre lucruri prea controversate, prea polarizatoare, prea inconfortabile psihologic, prea „jignitoare” la adresa vreunui grup? Atunci acele materiale vor fi poziționate foarte jos în lista de rezultate. Google nu e un serviciu neutru, ci are puterea de a cenzura, mai ales din momentul în care nu mai are nevoie de conținutul generat de alții.

Utilizatorii, pe altă parte, își schimbă obiceiurile. Căutarea și informarea prin apelarea directă la servicii AI (întrebări adresate lui ChatGPT, de exemplu) devine din ce în ce mai răspândită, ceea ce subțiază pâlnia Google –> SERP –> site-uri externe. Pentru prima oară în ultimii 20 și ceva de ani, Google are un competitor serios în forma AI cu rol de motor de căutare.

Dacă traficul și veniturile din search și SEO se apropie de zero, ce e de făcut mai departe?

Google va deveni un sistem închis (nemaiavând nevoie de site-urile terțe pentru a satisface căutările utilizatorilor), iar această situație e o bună oportunitate să te concentrezi pe obținerea controlului asupra traficului de pe propriile site-uri.

Creează propriul public

Publicul care vine la tine prin Google nu e publicul tău. E publicul Google, iar Google poate la un moment dat nu mai vrea să îl împartă cu tine.

Propriul public e acela pe care îl poți contacta direct. Propriul public e publicul pe care îl poți contacta direct pentru că a venit la tine din proprie inițiativă, după ce a decis că ceea ce ai de oferit i se potrivește, îl ajută, îi schimbă viața etc.

Folosește strategic platforme intermediare (social media, YouTube etc.) cu ajutorul cărora îți poți dezvolta și îngriji publicul, dar nu uita că în definitiv aceste platforme îți pot tăia oricând contactul cu publicul. De aceea e nevoie să creezi legături directe cu fanii, cititorii, spectatorii etc., fără să mai fie nevoie să faci pe placul unor companii capricioase, ca Meta și Google.

Cea mai puternică legătură directă e oferită de lista de emailuri sau de numere de telefon. Sunt o grămadă de modalități de a obține datele de contact ale fanilor, dintre care le recomand evident pe acelea care sunt transparente și oneste.

Folosește eficient outbound marketing

Outbound marketing e doar o expresie fancy pentru promovarea plătită cu scopul de a atrage oamenii pe teritoriul tău: reclame în online, reclame în media tradițională (radio, TV, panouri publicitare, print), direct marketing. Folosește metode old-school care se potrivesc cu nișa ta și care conduc la rezultate pozitive și durabile.

Împrăștie-te mai mult

De când unele lucruri păreau să funcționeze disproporționat mai bine decât altele, antreprenorii au uitat de marketing mix. Folosește o multitudine de platforme, canale de comunicare, ocazii și ipostaze pentru a transmite ce ai de spus, pentru a prezenta ce ai de oferit. Nu te baza doar pe traficul venit dintr-o singură sursă (Google sau Facebook).

Vezi și acest clip care mi-a fost sursă de inspirație:


Citește și alte articole din Bani și Muncă
Citește și alte articole din Marketing

Similar Posts